ChangelingBack to the top

I fredags såg jag Changeling som är regisserad av Clint Eastwood, och även denna Oscarsnominerad. Vad som gör filmen skrattretande och hemsk är att den är verklighetsbaserad. 
Filmen handlar om en ensamstående mor år 1928 (Angelina Jolie), som måste hoppa in ett skift på jobb och lämna sin son ensam hemma. När hon kommer hem är sonen spårlöst försvunnen och ett "sökande" börjar. Några månader senare hittar man en pojke som stämmer in på beskrivningen och polisen tvingar på en förtvivlad moder en okänd pojke som definitivt inte är hennes son. Sedan gör de allt för att få omvärlden och tro att hon är knäpp som inte känner igen sin egen son och övertygelserna är bisarra. I själva verket är LAPD på den tiden en korrumperad poliskår som faktiskt inte vill lyfta ett finger i onödan. En maffia som tagit över all illegal verksamhet och får det att se ut som att de gör sitt jobb genom att ge en moder fel barn för att det ska verka som de löst fallet. Modern får dock hjälp och stöd från allmänheten som är trötta på sin korrumperade poliskår. Allt hon vill är ju att polisen ska leta efter hennes riktiga son innan det är försent. 

Detta är vad jag trodde filmen handlade om tills det skiftar till att även handla om en seriemördare som njuter av att kidnappa och yxmörda barn. Vad som är mest hemskt är att det är sant, jag sov dåligt den natten!
Många barn hann falla offer för att korrumperade poliskårer vägrade göra sin insats och bara ignorerade försvinnande och de oroliga föräldrarna. De snubblade över sanningen! 

Barnen han mördade grät och bad för sina liv och innan snaran drogs åt om hans egen hals gjorde han detsamma, vilket är så fruktansvärt patetiskt. En mördare som blir sitt offer, eller ska man säga fruktansvärt rättvist? Varför skulle någon lyssna på hans böner och rädsla när han hånade detsamma hos sina oskyldiga offer han valde att döda. Han ville inte dö och han var rädd att hamna i helvetet, och om det finns ett hoppas jag att det är precis där han är. Han bad till gud, han trodde/ hoppades på att gud förlåtit hans synder. En gud som förlåter synder som dessa är inte min gud. Jag sover sämre vetandes om att psykiskt störda människor som han går ibland oss as we speak och att det mänskliga psyket kan göra så fel.

Tycker även att man i efterhand borde ha kunnat DNA testa kvarlevorna för att verligen ta reda på vilka barn som låg i massgraven och inte bara anta att de försvunna barnen var där allihopa och gett fallet total frid. Ni kommer föstå vad jag menar när ni ser filmen.

Betyg: 4/5 LLLL

It totally got to me!




Kommentarer
Postat av: A

så rekommenderar du att se den då ? :) jag har tänkt att kolla på den :) kramen

2009-04-05 @ 20:37:07
URL: http://alizze.blogg.se/
Postat av: Metalnallen

5 av 5 tycker jag, en riktigt bra film enligt mig!

2009-04-13 @ 16:43:20
URL: http://metalnallen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0