TakenBack to the top

Som om jag inte har nog med mardrömmar av alla andra filmer jag sett så sätter jag på denna. Taken är en actionfilm med Liam Neeson i huvudrollen som varit en försummande far p.g.a. arbete för regeringen. Till sin dotters 17 födelsedag har han dragit sig tillbaka från jobb för att fokusera på att inte förlora dottern, det sista han har kvar att förlora.

Dottern ska iväg på en resa i Europa med första destination Frankrike och modern övertalar den överbeskyddande pappan att låta henne resa. Resan blir inte riktigt som det är tänkt då hon och kompisen blir kidnappade. Neeson som är en tuff före detta agent tar upp sökandet efter sin dotter som han måste finna inom 96 tim innan hon försvinner i traffickingträsket. Han slår, skjuter och dödar sig igenom hela Paris i sitt sökande så den är allt annat än stillsam.
Filmen är sjuk på så vis att jag vet att detta händer världen över och är trots denna ihopkokade actionfilm en verklighet för många flickor. Just i denna filmen har ligan övergett den vanligaste metoden, att lura dit flickor från de fattigare delarna av Europa för att de kostar för mkt i transport. Man har istället valt att fokusera på att kidnappa resande tjejer, fylla dem med droger för att ha dem i bordeller eller sälja dem till rika män i världens alla ändar. Jag kan tänka mig att de tjänar så mkt de kan på tjejerna och dumpar deras drogfyllda kroppar så att omvärlden ser det som en vanlig knarkhora som överdoserat. I själva verket är detta vanliga ressugna tjejer som blir frihetsberövade, pumpade med droger och våldtagna tills de dör. Du kan inte finna dem även om du har både resurser och pengar, de blir gömda affärstransaktioner.

En förälder som anmält en dotter försvunnen som dyker upp död av en överdos kan göra vad? Påstå att det inte är dotterns stil att försvinna och knarka. Polisen kmr bara skaka på huvudet och säga till kollegan att detta är bara ytterligare en förälder som inte visste vad dottern var kapabel till. Vem bryr sig att ta reda på vad som hände denna flickan innan den dödliga överdosen?

Vad jag inte förstår är hur någon man kan vilja ha sex med en utmärglad, svettig, spermatäckt, nerdrogad tjej på en unken madrass när det är så uppenbart att hon inte är där av eget val. Hur kan någon vilja köpa sex av en sådan tjej och under sådana omständigheter? Dessa män är inte bara utan medlidande, utan även utan skam, hygien och självbevarelsedrift. Vem tror dem resten av kön hade sex med? Ett skott i pannan för både köparen och säljaren i Neeson style tack. Why do they deserve mercy?

Mina sömnlösa tankar går ut till alla traffickingoffer världen över, men vad kan min tankar göra...

Betyg: 3/5 LLL 

Kommentarer
Postat av: Metalnallen

Där tyckte ja du va lite snål, åtminstone 4 av 5, tyckte de va en riktigt bra film!

2009-04-25 @ 20:18:45
URL: http://metalnallen.blogg.se/
Postat av: Metalnallen

Vi är väl inte riktigt överens där, sen kanske inte skådespelarinsatserna var hundra, men de duger, och handlingen gör upp för det! Men smaken är som baken :)



Så lite så, kommentera gärna mina recensioner om du hittar nåt du gillar!

2009-04-26 @ 19:11:16
URL: http://metalnallen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0