Twilight...Bok/Film recensionBack to the top

Till alla er som inte sett Twilight filmen innu, gå och se den,NU. På grund av denna film är halva jordens kvinnliga befolkning kära i Edward Cullen, inklusive jag. Dialogen är lite skum men bra i början, vilket har sina anledningar längre in i filmen.

Förutom att du får tillgång till fler möten mellan Bella och Edward och att hon är tusen ggr mer klumpig i boken så har inte filmen utelämnat speciellt mycket som man skulle kunna tro. De viktiga dialogerna verkar vara med i filmen, men man kan ju aldrig komma in i tankarna på karaktärerna så som man gör i en bok. Du lär ju helt klart känna karaktärerna bättre i boken, men de spelas även riktigt bra i filmen. Vad jag vill minnas så har historien om familjen Cullens och dess grundare Carlisle utelämnats i filmen, vilket är synd då jag fann detta mycket intressant.

Konceptet författarinnan har är grymt bra och vissa dialoger finner jag riktigt bra, men ibland får jag ändå känslan av att denna kvaliten inte uppnås genom hela boken, som om det är två olika personer som skriver ibland. Den ena är en humoristisk och genial författarinna, medan den andre framstår mer som en amatör, men boken överlag är mycket bra.

Älskar man filmen lär du helt klart älska boken och fantasin går lite bättre när du vet hur allt ser ut från filmen. Om man har läst boken först, ser jag ingen större anledning till att tycka sämre om filmen, den är bra gjord om inte till och med förbättrad med de tillagda morden, bilscenen och trädklättringen.

Både bok och film får 4/5 i betyg: LLLL

(Recensioner på de följande tre böckerna kommer snart!)

"And so the lion fell in love with the lamb"