Twilight3: Eclipse BokrecensionBack to the top

Tredje boken i Twilight serien heter på svenska "Ljudet av ditt hjärta" och lär styra upp en del känslor hos läsaren. Vid ett tllfälle höll jag på att slänga ut boken genom fönstret så arg jag var, men det är en väns bok så jag hejdade mig. Istället fick jag ta en paus och lugna mig. Min sambo undrade med ett leende om jag var upprörd för att Edward kanske dött, han kan önska vidare. Han är nog lite avvis ;) Övervägde att sluta läsa, men kom fram till att om författaren lyckats göra mig så upprörd kanske boken är bra ändå trots denna händelsen som senare blir lite mer förstålig, men bara lite.

Eclipse handlar om att Bella slits mellan Edward och Jacob, som enligt dem är naturliga fiender. Edward är stora kärleken som hon älskar mest, men under tvåan blev Jacob hennes bästa vän som hon älskar på ett annat sett. Hon verkar inte kunna vara utan någon av dem. Trots att jag blev upprörd av twisten så förstår jag författarens mening med den. Vad hade Bella gjort om Edward aldrig hade blivit vampyr och inte existerat?

I denna boken är hela familjen i fara och måste i sin kamp stå enade med den naturliga fienden och komma överens med dessa för att påverka sina överlevnadschanser i attacken som kommer deras väg. Det är denna "förening" som står i centrum i hela boken och balanserar fiender och vänner. I denna boken är där mycket Edward, men på tok för mycket Jacob gnäll. I trean kommer ni också förstå vilken oerhört tråkig och jobbig människa Bella är och jag hoppas att de gör om denna karaktären lite till filmen som sägs ha ett preliminärt datum satt i juni 2010. Edward är på tok för förstående för Bella att jag irriterarde mig ännu mer. Vad som är väldigt intressant dock är historierna om de andra i familjen Cullen som väljer att själva berätta om sitt förflutna för Bella.

Författaren har börjat komma in mer i sitt skrivande i denna boken, men har en tendens att vara lite tjatig tycker jag. Men naturligtvis väger denna kanonberättelse upp allt detta.

Boken får 3/5 i beyg: LLL