När ska vi lära oss att skilja på folk och folk?Back to the top

Jag är så fruktansvärt trött på att folk drar alla över ett streck. Fine, folk får gärna tro att alla svenskar är blonda, det irriterar mig något, men det är ju inte precis en hataktion mot brunetter, utan till viss del vilseledande reklam från Sveriges del.
Men när jag läser en artikel där man trashar  just amerikaner eller om vi ska gå ner ett fack just amerikanska soldater, just muslimer,  eller just irakier...you name it...är bara rent hat och väldigt outbildat.

Ja, där händer hemskheter i krig för att  vissa soldater, amerikanska som engelska som någon annan nationalitet är dumma i huvudet. Är det rätt för mig att generalisera att alla soldater är dumma i huvudet då eller kanske bara just amerikanska?

Också den eviga religionsfrågan...Precis som det finns kristna fanatiker, finns det muslimska fanatiker. Bara för att det skett en terrorattack från en muslimsk religös grupp eller för att vissa av dessa bara är rent sjukt fanatiska, så kan jag inte generalisera den muslimska tron. Det är precis som att hela världens muslimer stod ovetande bakom denna attack och har på grund av generalisering fått betala för den.

I artiklen stod om krigsbrott gjorda av amerikanska soldater och en person kommenterar, "irakierna är inte så oskyldiga, de skulle göra detsamma med en amerikan". Men just denna 15 åriga flicka som blev våltdagen, familjen som sköts till dötts, skulle just dessa irakier ha gjort detsamma? Förstå att du är svensk, jag är svensk, men inte fan är vi densamma. Jag kan mycket väl känna mer samhörighet med en muslim, amerikan eller vem som helst än med dig. Detta innebär inte att jag har en mindre nationalistisk känsla, utan det handlar om personer i sig.

Etiketterna vi borde sätta istället är mördare, våldtäksmän, fanatiker osv, och dessa finns inom alla nationaliteter, alla religioner och säkerligen de flesta yrkena.

Förstår ni vad jag menar?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0