Sjuk i Schweiz är lika med dyrt...Back to the top

För ett tag sedan låg jag i influensa hör nere i nästan 2 veckor. Jag var tvungen att gå till doktorn och få sjukintyg efter att ha varit borta i tre dagar. Doktorn ville ta blodprov för att se hur pass sjuk jag var trots att han såg att jag var ganska sjuk. Vi fick några tabletter och R fick något till öronen eftersom han haft ungefär samma sjukdom veckan innan som inte var riktigt bort innu. 

Jag har fruktat att bli sjuk här i Schweiz eftersom det inte är i närheten av samma välfärdssystem som i Sverige. Allt här är med andra ord dyrt trots att du betalar en svindyr försäkring. Vi fick gå hem utan att betala och jag började tänka att det kanske inte var så farligt tills det damp ner två räkningar från labbet som analyserat mitt blod på 80 CHF st. I
går fick jag sent nog hem ytterligare en räkning på 160 CHF i besökskostnad och för medicinen.  Totalt ca 320 CHF vilket i svenska pengar är ca 2220 kr för influensa och blodprov.  Eftersom mitt flyg hem senast kostade 260 CHF och du betalar 200KR för att gå till doktorn hemma så hade det helt enkelt varit billigare för mig att flyga hem och göra ett doktorsbesök och flyga tillbaka och få pengar över. Sjukt va?

Jag har i Schweizisk standard en billig försäkring på 160 CHF i månaden, 1120Kr. Då måste jag alltid betala de första 300 CHF av vad min eventuella sjukdom kostar och denna försäkringen är bara om jag blir sjuk. Råkar jag ut för en olycka måste jag ha en annan försäkring och som tur är så har jag den via jobb. Men vet inte exakt allt med dessa försäkringarna så bryta något i backen är verkligen något jag inte hoppas på att göra då en ambulans och så skulle kosta mig en förmögenhet. Om du vill ha en billigare försäkring varje månad kan du välja hur mkt du vill betala vid eventuell sjukdom, i mitt fall de först 300 som är obligatoriskt. Men sen kan du välja att ha en självrisk på upp till 2500CHF, 17500Kr som du måste betala innan försäkringen träder in och betalar resten och detta är för ca 20CHF billigare premie i månaden. Ska man få kalla detta försäkring?

I Sverige betalar jag och R nog 1100kr i kvartalet och då är vi båda försäkrade på de flesta vis, inklusive vårt boende. Ni kan förstå att det blev lite svårt för mig att greppa att jag här skulle betala detsamma för bara mig här i månaden och det täcker bara om jag blir sjuk. Detta är verkligen en av Schweiz baksidor!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0