Varför är filmer så sena till Sverige?Back to the top

Idag blir det bio och ut och äta med en annan spielerfrau. Slumdog har gått på bia här jättelänge och hade ganska nyligen premiär i Sverige. Shopoholic hade premiär här igår och i Sverige lite senare denna månaden . Hatar att jag inte kan se den eftersom de bara visar den på tyska och så är det med de flesta filmerna...buhu. Oscarsfilmerna har de visat på eng, som tur är. Gick in på SF.s bioprogram för att se vilka filmer som kom ut när jag kom hem, måste ju ta igen lite. Men alla dessa filmer har redan haft premiär här i Schweiz då, och jag kan inte se den dubbade skiten. Men min poäng är...varför är vi så sena med filmer i Sverige? Är det konstigt att svenskar laddar hem så mycket? Varför vänta liksom? Kan inte dessa jivla roaltynissarna fatta detta.
Konstaterande: Vi är ett land med så pass ekonomisk status och fimintresse att vi kan gå på bio ofta och köpa filmerna på dvd när de kommer ut, helt lagligt...men varför vänta ibland mer än en extra månad på att se en film du jättegärna vill se för att någon annan bestämt åt oss att vänta. Jag tror till och med att mellanöstern släpper filmer före oss.

Lösning: Visa serier parallellt med USA och släpp filmer iallafall så tidigt som England eller i detta fallet Schweiz. Det skiljer månader på vissa och någon vecka på andra (förutom världspremiärerna då) och det är inte klokt. Och här ska de till och med hinna dubba dem. Säger inte att detta löser nedladdningsproblemet, men lär definitivt minska aktiviteten.

Frågan som kräver svar:  Varför får Australien, Thailand och Schweiz filmer långt innan oss? Jag utesluter befolkningsantalet, Schweiz är litet. Jag utesluter även hög grad av demokrati, filmvärnande lagar och ekonomisk och politisk status, då Thailand inte passar in på dessa faktorer och är en stor bidragare till piratkopior du kan köpa helt öppet, och som läggs ut på nätet. I Australien såg jag step up 2 tre månader innan den kom på bio i Sverige och då hade den gått där ett tag. Varför...för att de har engelska som förstaspråk?

"Trött på att vänta, medan världen ser film före mig"

Kommentarer
Postat av: Sophy

hur vore d om dom sänkte biobiljettpriserna? samt d du säger, visar dom samtidigt som alla andra länder.

2009-03-13 @ 12:37:54
URL: http://sophys.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0