Vad jag jobbar med här i Schweiz!Back to the top

Ganska många personer har frågat vad jag jobbar med här nere. Det enklaste har varit att säga att jag jobbar i en "chokladfabrik" och paketerar genom att klippa, klistra och göra rosetter. Men Merz där jag jobbar är konditori, bageri, cafe och restaurang. Konditoriet skickar upp sitt gjorda gotte till Ateljen där jag jobbar. Sen så paketerar vi allt detta gotte i fina paket, påsar osv, och nästan alltid med en rosett. I början var det lite jobbigt för jag var paket- och rosetthandikappad när jag kom dit, men hey jag lär mig snabbt ;) Har säkert gjort några tusen rosetter vid det här laget och vid förbredelser kan jag packa in 20 paket på 5min :)

Har tagit några bilder på jobb för att visa bättre. klicka för att få dem större:

    
Dessa första bilderna är i butiken...allt du ser har vi i ateljen paketerat.

  
Här är pralinrummet med allt gotte och när detta är förpackat in i varurummet.

         
Sen för övrigt sitter jag nere i Ateljen som är mkt större än vad som syns på bilden. Fru och dotter Merz är dekoratörer så de är dekorationstokiga. Vet inte hur många källarförråd de har med saker, men minst tre som jag varit i. Hur som helst så runt hela ateljen är där vita garderober, en sisådär minst 30, ska räkna nästa gång. Alla dessa garderober är fyllda med band, söta förpackningar, krims krams, sprayer, figurer...u name it. Allt du kan dekorera med! De verkar hitta sina saker så organiserat kaos skulle jag vilja säga. Hälften av sakerna används nog inte ens.

Konditoriet är riktigt duktiga på att göra choklad och marzipan figurer. Ovan är en gigantisk Hello Kitty marzipan figur som har varit till utställning. Gav T en liten Hello Kitty och T en Mqueen bil i Marzipan i julas. (Alla mina systers barn börjar på T ). Pappa fick en Harley Davidson figur som liknade hans riktiga. T o T åt sina i ett nafs, far ville spara sin.

Lärlingarna i konditoriet har haft sina figurprov kan man väl kalla det, då det under en lång tid jobbat med ett konstverk som de får betyg på. Ska se om jag kan fota dessa! Annars har vi även en ny tårtkollektion hihi...så vi har haft en "modevisning" på jobb i restaurangen med riktiga modeller som gick runder och visa tårter :).

Så nu vet ni vad jag pysslar med här nere! Om jag inte jobbat skulle dagarna varit så långa, så jag är glad för min sysselsättning fast det ibland kan vara extremt tråkigt. Speciellt inför jul o påsk när där är mkt att göra. Men ibland är det även riktigt roligt!  Får ställa upp när där är mkt, annars är det rätt glassiga tider, dock för få raster. Vid nyår fick vi den glada nyheten att vi har en andra obligatorisk rast. Chefen var inte så glad över det, men vi log stort inombords.

Det är många gånger jag har velat stampa foten i golvet och säga hallå...jag är faktiskt svensk, men jag vill inte ge sken av att jag inte vill jobba och är bortskämd så det är bara att anpassa sig till arbetsmoralen här i Schweiz, vem vet det kan vara nyttigt för mig ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0