Ibland går USA mig på nerverna...Back to the top

...men jag vet att jag vill stanna här, stanna i solen. Men vad är man beredd att göra för att bo i solen?

De vill att jag ska läsa massa general subjects som inte har med det du vill bli att göra...matte, biologi osv. Vilket förstås är fullkomligt galet eftersom vi gått i gymnasiet ett år längre än amerikanare. Jag bearbetade detta och tänkte strunt samma, jag läser dessa, men då är problemet att universiteten man ska sök till har olika krav på general subjects. Så med anda ord pluggar du med fokus på att komma in på ett universitet...skiter det sig...ja, to bad. Du kan vara i skolbänken i århundraden. Statistiken att inte många går ut 2 år community college är fan inte för att de inte har råd eller för att de är lata, utan för att det är ett spindelnät att komma vidare.

Jag kan söka och gå på ett univeristet först, men jag måste fortfarande läsa samma ämnen för en mycket dyrare peng, därför gör det flesta så att de läser alla kurser de kan på ett billigare community college istället. Inte ens säker på att jag skulle ha råd att läsa på universitet här över huvudtaget som en svensk medborgare.

Jag kunde få översatt mina svenska universitetsbetyg, men vet inte om de kan tillgodoräknas till universitet förrän jag söker dit, dvs, om ett och ett halvt år. Så då ska jag ha läst genreal subjects och major kurser i två år för att komma på att halva min utbildning inte räknas då kanske...suck...suck...Återvänder jag till Sverige då istället har jag ingen nytta av dessa general subjects.

Och inte kan jag hitta ett universitet med mänskliga rättigheter...var på counsling idag, fick lite söksidor...vill hitta ett universitet i Florida som inte är helt CP och som inte är så dyrt. Det är så billigt för amerikanare...vi betalar typ 500% mer i avgift. Om man skulle ta och gifta sig och bli amerikansk medborgare ;), men får man CSN då, får man ens ha dubbelt medborgarskap?

I Sverige vet jag nästan exakt vad jag skulle läsa och så och det är gratis, men Sverige är så kallt och deprimerande...jag vill ju bo HÄR.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0