I schweiz är man hobbybrandmanBack to the top

En kollega på jobb har pratat om att hennes kille är brandman och så och när jag frågade om hans arbetstider så visade sig att han var frivillig brandman som hobby, att det inte var hans jobb. Jag blev inte riktigt klar över detta, men fick det förklarat!
Tydligen så har alla Schweizare som fyllt 25 en brandplikt som innebär att man är en frivillig hobbybrandman och blir uppsatt på en lista. När ditt namn kommer upp har du den dagen jouren och får en sökare. Du får bara befinna dig 5 min från staden lr så och givetvis inte dricka. Har för mig att hon sa att man bara fick betalt om det brann. Jag frågade om även hon gjorde detta eftersom det är obligatoriskt, men hon hade ingen lust att ha det som hobby så hon betalar 250 CHF om året för att slippa vara en frivillig brandman. Hmm...detta är ca 1750 kr Schweizare måste betala för att slippa brandplikten. Hur kan man kalla detta frivilligt och hur kan man lägga det på folket att vara hobbybrandmän? Men tydligen så funkar det, de är så hederliga och plikttrogna här, om inte så får ju staten in pengar. Att man inte ifrågasätter att detta är obligatoriskt och att man måste betala avgiften för att slippa är för mig en gåta. Har man inte nog med utgifter genom att bara finnas.

Det är tydligen bara Zurich och flygplatsen som har utbildade brandmän på heltid. Men eftersom de är så få så stannar de ofta på samma ställe tjänsten ut, vilket gör att det inte är så lätt att bli en riktig brandman. Chefen trodde att de kanske har en två permantenta här i Chur oxå, men ändå.

De må ha mycket lägre skatt här, men tro mig det tjänas in pengar från folket ändå, man kallar det bara inte skatt.

Kommentarer
Postat av: Anonym

hujedamej

2009-04-22 @ 16:36:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0