Blondinbella granskas...Back to the top


KO ska granska Blondinbella och hennes blogg, då hon öppet letar efter gratis saker i utbyte mot att göra reklam för företag. De ska även ha varit på och granskat förut med misstankar om att företag ska ha köpt inlägg som Blondinbella gjort. Detta reklamdilemma och vad som får göras och inte göras på bloggar är ju inte direkt svart eller vitt, utan en ordentlig gråzon, då detta är ett "nyare" fenomen som inte är ordentligt reglerat. Bloggare lever ju på reklamintäkter och det uppskattas att de tipsar var man får tag i vad genom att marknadsföra var man kan köpa vissa saker, eller just de sakerna bloggaren själv köpt. (Jag använder Blondinbella som ex. i denna debatt då KO nu riktat sig mot just hennes blogg och inte för att kritisera henne som person, utan snarare för att belysa detta bloggdilemma.)

Enligt KO är det inte lagligt att kontakta företag och utlova att marknadföra dem i utbyte mot gratis varor. För mig låter det som att söka en sponsor, vilket måste vara lagligt då föreningar går runt på detta viset. Men sen kan man ju inte vara sponsrad av 10 skobutiker och 5 sminkbutiker och man ska speciellt inte ha en sponser bara för att tjäna på det, utan sponsorskapet ska ju säga något.

Om t.ex. Blondinbella skulle ha make up store som sminksponsor och att dessa ger henne smink och sminkar henne inför tillställningar är ju bra för henne. Men vill man som läsare endast bli tipsad om make up stores produkter?

Jag tycker Blondinbella verkar vara en smart och söt tjej som tänker och det är bra kvaliteer hos en förebild idag. Men jag vill också medge att när jag läst hennes blogg på senaste så har även jag reagerat på dess kommersiella natur, och då menar jag inte reklamen i kanterna som alla bloggare behöver ha för att gå runt, utan reklamen i själva inläggen. Jag vill inte läsa en reklamblogg, men däremot få tips. Men var går gränsen? Ska tipsen vara för att bloggaren ska tjäna på det eller för att bloggaren verkligen vill tipsa om det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0