Googla "Jag får ryck i sömnen så jag nästan trillar ur sängen"Back to the top

Vi börjar prata om drömmar och sömn och C berättar att hon oftast drömmer att hon snubblar, får en boll i huvudet osv och då vaknar upp med ett ryck. Tycker det är ganska uppenbart att du rycker till i sömnen för du hade ju "reagerat" i verkligheten också. Men hon vill inte släppa det och säger till mig att googla "jag får ryck i sömnen så att jag nästan trillar ur sängen" haha...denna människan är så söt när hon vill ha fram saker ibland. Vi nöjde oss med sökningen ryckningar vid insomning och blev aningen häpna av svaret nedan:

Google svar: Jag lärde mig från ett medicinskt program på Discoverykanalen att ryckningen är till för att stoppa insomningen pga att du är så trött att din kropp håller på att falla in i koma! Men rycket väcker dig så att din hjärna kan komma in i rätt fas/läge i insomningscykeln. Somnar man för fort så tar kroppen ganska mycket stryk vilket oftast leder till medicinska problem! Det är alltså kroppens eget larmsystem som hindrar dig från att skadas av din sömn! ....Hmm...finns farlig sömn förutom i terror on elm street?

Vi pratade också om att vara halvt vaken och halvt sovande...att ibland när man var mindre och skulle till skolan och inte ville gå upp så kunde man faktiskt drömma att man hade gått upp och klätt på sig och hela fallerullan för att sedan verkligen vakna och bli väldigt förvirrad av att du inte alls är påklädd och redo för skolan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0